Детска градина №8 „проф. д-р Елка Петрова“, РАЙОН КРАСНО СЕЛО-СОФИЯ, УЛ. ”ГЕН.СТЕФАН ТОШЕВ” №34, ТЕЛ.: 8592387
Утвърдил:
Величка Попова
Заповед №………………………..
СТРАТЕГИЯ ЗА РАЗВИТИЕ
2020г.-2024г.
ДГ №8 „ПРОФ. Д-Р ЕЛКА ПЕТРОВА“
ГР. СОФИЯ
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
НОРМАТИВНА БАЗА ЗА ИЗГОТВЯНЕТО НА СТРАТЕГИЯТА |
Разработването на настоящата Стратегия е съобразено с препоръките на Европейската комисия, Закона за предучилищното и училищното образование, Стратегията за развитие на системата на Столичното образование – 2016-2023, Наредба №5 на МОН за предучилищно образование, нормативни и поднормативни актове в системата на предучилищното и училищното образование, както и с анализа на цялостната дейност на ДГ № 8 „Проф. д-р Елка Петрова“. Настоящата стратегия е естествено продължение и надгражда Стратегията за развитие на детската градина за 2016 – 2020 година.
ТЕКУЩИ ПАРАМЕТРИ, ХАРАКТЕРИЗИРАЩИ СЪСТОЯНИЕТО НА детската градина
В ДГ №8 „Проф. д-р Елка Петрова“ се отглеждат, възпитават, социализират и обучават деца на възраст от 10 месеца до постъпването им в първи клас, в съответствие с държавния образователен стандарт за предучилищното образование. Разпределени са по възраст в 14 групи -3 групи детска ясла и 11 групи детска градина.
Детската градина е обезпечена с необходимия квалифициран педагогически, медицински и помощно-обслужващ персонал:
–Педагогическите специалисти– 26 щатни бройки, от които:
- Учители в детска градина – 22 щ.бр.
- Педагог в детска ясла – 0,5 щ.бр.,
- Педагогически съветник – 1 щ.бр.
- Заместник-директор – 0,5 щ.бр.
- Учител по музика – 1 щ.бр.
- Директор
От тях :
- с висше образование – магистър или бакалавър – са 25 бр.
- без необходимата квалификация – 1 бр.
Допълнителна професионално-квалификационна степен:
- първа ПКС- 5 бр.
- втора ПКС – 5 бр.
- трета ПКС- 5 бр.
- четвърта ПКС-2 бр.
- пета ПКС- 3 бр.
Т. е. 77% от педагогическите специалисти са с допълнителна квалификация.
– Медицинските специалисти, назначени от РА „Красно село“, са 11 щатни бройки, разпределени, както следва:
- 9 бр. в яслените групи
- 2 бр. в градинските групи
Всички са с необходимата квалификация.
–Непедагогическият персонал е 30,5 щатни бройки, от които:
- Помощник- възпитатели- 21,5 щ.бр.
- Кухня- 4,5 щ.бр.
- Администрация- 4 щ.бр.
- Поддръжка на детската градина- 0,5 щ.бр.
Детската градина е база към СУ „Св. Климент Охридски”, в която се провежда практическо обучение на студенти.
СЪСТОЯНИЕ НА МАТЕРИАЛНАТА БАЗА:
Детската градина е разположена в четири корпуса. Разполага и с просторен двор. Общата площ е около 12 дка.
Всички помещения отговарят на условията за безопасни и здравословни условия и са обзаведени с необходимото за ъзпитанието, обучението, социализирането и отглеждането на децата.
За провеждане на педагогическите ситуации по образователни направления „Музика“ и „Физическа култура“, както и развлечения, празници и допълнителни образователни дейности, които не са дейност на детската градина, са обособени отделни музикален и физкултурен салон. Логопедът, педагогическият съветник и ресурсният учител работят в самостоятелни кабинети.
В двора има обособени 14 самостоятелни площадки за всяка група, една площадка за обучение по БДП и две футболни игрища.
Детската градина се охранява от физическа невъоръжена охрана и СОТ в работно време, а в извън работно време- само със СОТ.
СЪСТОЯНИЕ НА НЯКОИ ПАРАМЕТРИ НА СРЕДАТА
Показатели
|
Силни страни | Слаби страни | Тенденции и прогноза |
ОБРАЗОВАТЕЛЕН ПРОЦЕС-ОБУЧЕНИЕ, ВЪЗПИТАНИЕ, РАЗВИТИЕ | 1. Системна работа за постигане на ДОС за ПО:
– условия за равен старт на всички деца и индивидуално развитие на всяко дете
|
1. Недостатъчни дидактични игри и играчки, игрови реквизит, необходими за образователния процес и социализацията на децата
|
1. Непрекъснато обновяване на учебно- методическите средства.
1.1. Изработване на програмна система за предучилищно образование (Приложение №1). 1.2. Постигане на ДОС съгласно Наредба №5 за ПО на МОН. Прилагане на игрите (дидактични, театрализирани, сюжетно- ролеви, подвижни и др.) в образователния процес
|
2. Прилагане на съвременни технологии в областта на предучилищното образование
|
2. Недостатъчна компютърна подготовка на някои педагогически специалисти.
|
2. Обогатяване на базата с ИКТ продукти за образователния процес. Използване на платформа за онлайн обучение при необходимост
|
|
3. Изработени и приети правила за взаимодействие в образователния процес между учители, деца и родители
3.1. Създадена е етична комисия, която проследява спазването на етичния кодекс за работа с деца и етичния кодекс на училищната общност. |
3.Недостатъчно бързи форми за комуникация с родителите
|
3. Изграждане на програми за взаимодействие със семействата и отчитане динамиката и разнообразието на съществуващите общности
3.1. Стимулиране на позитивното отношение на родителите и мотивиране за пълноценно сътрудничество. 3.2. Създаване на групи в социалните мрежи за бърза комуникация с родителите. |
|
ПОДКРЕПА НА ДЕЦА СЪС СОП, С ПРОБЛЕМИ В РАЗВИТИЕТО, С ВИСОКИ ПОСТИЖЕНИЯ | 1. Изграден механизъм за приобщаващо образование, синхронизиран с изискванията на Наредбата за приобщаващо образование
|
1. Логопедът в ДГ не може да обхване всички деца с нарушения в говора
|
1. Изработване на система за развитие на импресивна и ексрпесивна реч, съвместно с логопеда
|
2. Работа в екип –директор, педагогически съветник, психолог, логопед, учители, родители
|
2. Не е създадена система за текущо и периодично проследяване постиженията на талантливи деца и подпомагане развитието им | 2. Разработване на програма за работа с деца с високи постижения за различните възрастови групи.
|
|
3. Детската градина разполага с подходяща архитектурна среда за деца с физически увреждания
|
3. Няма изградени санитарни помещения за деца с физически увреждания
|
3. Създаване на условия за всяко дете за реално и активно участие във всички дейности, свързани с неговото развитие
|
|
ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ И ХРАНЕНЕ НА ДЕЦАТА, ФИЗИЧЕСКА КУЛТУРА И СПОРТ
|
1.Функционира ХАССП система за контрол на храненето
1.1. Санитарно- хигиенни условия, отговарящи на изискванията на МЗ |
1.Повишаване броя на децата с наднормено тегло
|
1. Запазване количеството на пресните плодове и зеленчуци и включване на нетрадиционни храни в дневното меню
1.1. Обучение на родителите и персонала по теми за рационалното хранене и здравеопазване
|
2. Ежедневен и периодичен контрол на здравословното състояние на децата
|
2. Недостатъчна здравна просвета за деца, родители, учители
|
2. Провеждане на беседи и тренинги за здравословен начин на живот
|
|
3. Двор с богата растителност и условия за игра на открито
3.1. Организират се и се провеждат ски училища, зелени училища и морски лагери за подобряване на здравето на децата и формиране на траен интерес към спорта и природосъобразния начин на живот |
3. Площадките за игра на открито не са оборудвани с уреди
3.1. По- ниска двигателна активност при лоши метериологични условия
|
3. Оборудване на площадките за игра с безопасни уреди и обогатяване на съществуващата закрита спортна база.
3.1. Осигуряване на повече движение и по-дълъг престой на децата на открито
|
|
КВАЛИФИКАЦИОННА ДЕЙНОСТ | 1. Високо квалифициран персонал, осигурени средства за квалификация не по-малко от 1,2% от бюджета, осигурена възможност за професионална изява и квалификация с вътрешни и външни ресурси на място и извън детската градина
|
1. Не е създадена система за външна квалификация на медицинските специалисти
|
1. Включване в съвременни обучителни програми
|
2. Оказва се помощ и подкрепа на нови членове на персонала чрез наставничество |
2. Недостатъчна мотивация на част от учителите за повишаване на квалификацията
|
2. Въвеждане на иновативни форми на обучение за повишаване на квалификацията
|
|
3. Няма създаден механизъм за насърчаване на новаторството и подкрепа на иновации в дейността на детската градина
|
3. Приложение на придобитата квалификация пряко в образователния процес
|
||
4. Липса на инициатива за разработване и изпълнение на национални и международни проекти |
4. Разработване и участие в национални и международни проекти
|
||
МАТЕРИАЛНО-ТЕХНИЧЕСКА БАЗА | 1. Осигурени безопасни и здравословни условия за отглеждане, образование и труд
|
1. Няма изградена топла връзка между отделните сгради
|
1.Оборудване с уреди за спорт на открито и закрито
|
2. Непрекъснато подобряване на базата-нова дограма, ремонтирани санитарни възли, саниране
|
2. Недостатъчна площ за физкултурна дейност във физкултурния салон
|
2. Постъпки пред Столична община за базисни и неотложни текущи ремонти | |
3. Кухня-оборудвана със съвременна техника
|
3. Необхдима подмяна на вентилационната система | 3. Осигуряване на средства за текущи ремонти и подяна на вентилационната система | |
4. Техническа обезпеченост на образователния процес- компютри, интерактивни дъски, принери, скенери
|
4. Амортизиране на съществуващата техниката |
4. Поетапно подновяване на наличните ИКТ ресурси |
|
5. Налична площадка за обучение по БДП
|
5. Амортизиране на съществуващата настилка | ||
6. Две футблни/спортни игрища с подходяща настилка
|
нашето мото:
Заедно играем, учим и творим!
Символи на ДГ №8 „Проф. д-р Елка Петрова“ – химн, знаме, лого. Сайтът на детското заведение е нов, разработен съгласно съвременните изисквания за бърз достъп до информация на всички желаещи.
МИСИЯТА на ДГ №8 “Проф.д-р Елка Петрова“ е да:
- Съчетава националните традиции и стандарти с европейските измерения за осигуряване условия за развитие потенциала на всяко дете чрез учене през целия живот
- Осигурява равни възможности за физическо, духовно и социално развитие и пълноценна социална реализация на детето
- Създава условия за емоционален комфорт и здравословна среда чрез подходяща материално – техническа база
- Осъществява обучение и спазване правата на детето и приема различието във всичките му измерения
- Осигурява условия за активно участие на родителите в живота на детската градина
НАШАТА ВИЗИЯ:
ДГ №8 „Проф. д-р Елка Петрова“ е:
- Желана територия за децата, която им осигурява равен шанс за качествено образование чрез съчетаване на добрите традиции и модерните тенденции в образованието
- Образователна институция, осъществяваща учене през целия живот чрез перманентно участие в проекти, семинари, интерактивни форми, базово обучение на студенти под ръководството на СУ „Св. Кл. Охридски”, кариерно развитие
- Място, където децата се възпитават в дух на толерантност и сътрудничество
- Общност от хора, които обичат децата и своята професия и поддържат своята квалификация на високо равнище, съгласно съвременните изисквания
- Партньорска среда за учители, родители, ВУЗ, правителствени и неправителствени организации
- Финансово обезпечена система – средствата (бюджет +собствени приходи и дарения) се разпределят и изразходват по най- добрия начин – отговорно и прозрачно
ПЛАН ЗА ДЕЙСТВИЕ
СТРАТЕГИЧЕСКА ЦЕЛ:
осигуряване условия за социална, познавателна и специална подготовка за развитие ПОТЕНЦИАЛА на ВСЯКО дете. УТВЪРЖДАВАНЕ НА ДЕТСКАТА ГРАДИНА КАТО ПРЕСТИЖНА ОБРАЗОВАТЕЛНА ИНСТИТУЦИЯ
Оперативна цел | Дейност | Резултат | Финансиране |
1. сЪЗДАВАНЕ УСЛОВИЯ ЗА ПОВИШАВАНЕ КАЧЕСТВОТО И ЕФЕКТИВНОСТТА НА СИСТЕМАТА ЗА отглеждане, възпитание, социализиране и обучение НА ДЕТЕТО | 1. Подобряване на условията за равен старт на всички деца и индивидуално развитие на всяко дете
1.1. Непрекъснато обновяване на учебно-методическите средства
|
1. Повишаване на социалната, познавателната, специалната подготовка на всяко дете в съответствие с индивидуалното му развитие. По- добри условия за ползване на учебно-методически средства
|
Бюджет-детска градина |
2. Обогатяване на базата с ИКТ ресурси за по-успешно провеждане на образователния процес
2.1. Използване на платформа за онлайн обучение при необходимост. |
2. Използване в образователния процес на ИКТ ресурси и интерактивни подходи
|
Бюджет-детска градина
Участия в птоекти |
|
3. Оптимизиране на работата в екип на всички участници в образователния процес | 3. Повишаване качеството, ефективността и ефикасността на образователната дейност
|
||
4. Създаване, прилагане, актуализиране на серия от задачи за оценка на входящо и изходящо равнище на знания, умения и отношения. Прилагане на стандартизирани методики за готовност за училище.
Изследване на максимален брой деца със скрининг тест за деца на възраст 3г.-3,6г. при постъпването им в първа възрастова група
|
4. Прогноза за постигане на очакваните резултати по държавния образователен стандарт. Реализиране на система от педагогически взаимодействия във всяка група и индивидуална работа за постигане на необходимите за възрастта знания, умения, отношения.
4.1. Ранно установяване на деца с проблеми в развитието и предоставяне на адекватна подкрепа в най-ранен етап
|
||
5. Изработване на нова Програмна система. В края на всяка учебна година анализ на нейното качество, ефективност и актуализирането й
5.1. Създаване на механизъм за подкрепа на иновации в дейността на детската градина
|
5. Постигане на по- високо качество на образователния процес
|
||
6. Прилагане на играта в цялостния образователен процес | 6. По- добра социализация и емоционално психически комфорт | ||
2. ПРИОБЩАВАНЕ на деца със СОП, с хронични заболявания, деца в риск и деца с високи постижения
|
1. Своевременно диагностициране на знания, умения и отношения
2. Индивидуална работа на екип от специалисти с децата
|
1. Прогнозиране на развитието и увеличаване на шанса за адекватна социализация 2. Развитие на детето съобразно неговия потенциал
|
|
3. Провеждане на екипни срещи за обсъждане стратегиите за работа
|
3. Отчитане напредъка на всяко дете
|
||
4. Създаване на система за текущо и периодично проследяване индивидуалните постижения на талантливите деца
|
4. Мотивиране за самостоятелна изява
|
||
5. Изработване на система за развитие на импресивна и експресивна реч, съвместно с логопеда | 5. Бързо и безпроблемно включване на децата в живота на детската градина | ||
3. ОСИГУРЯВАНЕ НА УСЛОВИЯ ЗА ЗДРАВОСЛОВНО отглеждане, възпитание, социализация и обучение НА ДЕЦАТА И ТРУД НА ПЕРСОНАЛА | 1. Запазване количеството на пресните плодове и зеленчуци и включване на нетрадиционни храни в дневното меню
|
1. Подобряване здравословното състояние, двигателната активност и закаляване на децата
|
|
2. Непрекъсната информация и обучение за тенденциите за балансираното хранене и здравословен начина на живот
|
2. Повишаване на информираността на персонала и родителите
|
||
3. Осъществяване на ежедневен и периодичен контрол на здравословното състояние на децата от медицинските специалисти | 3. Подобряване на здравния статус на децата и на персонала | ||
4. физическа култура и спорт
|
1. Интеграция с музика
|
1. Повишаване двигателната активност, подобряване на моториката. Усвояване на спортни знания, умения и отношения
|
|
2. Закупуване на спортни уреди за физкултурния салон и за игра на двора
|
2. Подобряване на психическия комфорт и самочувствието на децата
|
Бюджет-детска градина
Участие в програми и проекти |
|
3. Организиране на летен и зимен лагер, туризъм и ски училище за децата
|
3. Провеждане на състезателни спортни дейности | Бюджет-детска градина
Финансиране от родители |
|
4. Създаване и развитие на партньорство и сътрудничество със заинтересовани институции и организации, осъществяващи възпитателна работа в областта на здравето и спорта | |||
5. пОВИШАВАНЕ КВАЛИФИКАЦИЯТА ЧРЕЗ УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ. Кариерно развитие.
|
1. Търсене на възможности за осигуряване на външна квалификация на педагогическия и непедагогическия персонал
|
1. Подобряване на научно- методическата подготовка на педагогическия и непедагогическия персонал
|
|
2. Търсене на възможности за квалификационни курсове с повече практическа насоченост
|
2. Прилагане на по- ефективни средства и методи в образователния процес
|
||
3. Продължаване на съвместната работа със СУ „Св. Климент Охридски” за квалификация и обучение на студенти
4. Квалификация на специалистите на различни нива с оглед кариерното развитие
5. Актуализиране на портфолиото на педагогическите специалисти в началото на всяка учебна година
|
3.Подобряване взаимодействието с децата и цялостната дейност на детската градина
4.Повишаване качеството на дейността на ДГ №8 „Проф. д-р Елка Петрова“ |
Бюджет-детска градина Лично финансиране |
|
6. работа по проекти | 1. Подготовка, създаване на проекти. Кандидатстване към финансиращи организации на местно, национално и международно ниво | 1. Подобряване на цялостната дейност на детската градина –повишаване квалификацията на персонала; създаване и поддържане на професионални контакти и приятелства с учители от България и чужбина; подобряване на материално- техническата база.
2. Положителни промени в съдържанието и организацията на цялостната дейност
|
Участие в проекти |
7. взаимодействие с родителите и други институции
|
1. Партниране и сътрудничество с родителите, основано на взаимно доверие 2. Отчитане на индивидуалните и групови форми на взаимодействие
|
1.Подобряване на диалога между ръководството, учители и родители
|
|
2.Превръщане на голяма част от родителите в партньори на детската градина чрез активното им включване в разнообразни изяви и инициативи.
|
|||
3. Родителски срещи- за всяка група и общи, съгласно годишния план на детската градина
|
3.По -добър комфорт и развитие на децата в детската градина. | ||
4. Индивидуални консултации с родители по предварително изработен график
|
|||
5. Присъствие и участие на родителите в основните и допълнителните форми на педагогическо взаимодействие в групата, в проекти, в спортни прояви. празници и други.
|
|||
6. Реализиране на модел за адаптация на деца и родители към детската градина, включващ правила за взаимодействие, примерни правила за децата в групата, информация за постиженията на детето, поддържане на информационни табла за родителите
|
|||
8. ОБОГАТЯВАНЕ НА МАТЕРИАЛНАТА БАЗА | 1. Разширяване на сградния фонд по проект на районната администрация, включващо нови занимални, физкултурен салон и кабинети за специалисти
|
1. Материална база, осигуряваща възможности за социализация, обучение и възпитание на децата
|
Бюджет-детска градина
Общинско и държавно финансиране |
2. Оборудване на площадките и вътрешните пространства с безопасни съоръжения за спорт и игра
|
2. Социализация, възпитание и обучение на децата в безопасни условия на труд. | Бюджет-детска градина
Участие в проекти |
|
3. Изработване на ново знаме на детската градина | Бюджет-детска градина | ||
9. Охрана и сигурност | 1. Пропускателен режим и фиическа охрана на входа на детската градина
|
1. Сигурност за децата, персонала и материалната база на детската градина | Бюджет-детска градина |
2. Провеждане на всички видове инструктаж на персонала |